amit a veszettségről tudni érdemes

AZ ÉRDI ÁLLATKÓRHÁZBAN
2013-ban
a VESZETTSÉG OLTÁS ÁRA: 4200 Ft

MEGSZŰNIK A KUTYÁK TÖMEGOLTÁSA ÉRDEN

A Magyar Állatorvosi Kamara Pest Megyei Szervezete 2009. február 11-i vezetőségi ülésén azt a határozatot hozta, hogy Érden nem indokolt összevezetéses veszettség elleni oltást szervezni. Oltás céljából történő eb-összevezetésre a kerületi főállatorvos a járványhelyzet figyelembevételével csak abban az esetben adhat engedélyt, ha az adott településen vagy településrészen nincs engedélyezett állategészségügyi szolgáltató létesítmény, továbbá ha a településszerkezet és az immunizálandó ebek száma nem teszi lehetővé az állatok tartási helyén történő oltás elvégzését. Érden 12 állatorvosi intézményben 22 állatorvos dolgozik, ellátatlannak tehát a város nem mondható. Az érdi állatorvosok összefogtak annak érdekében, hogy az érdi lakosok egyesíthessék a rendelői oltás kényelmét és a kedvező, kamara által kampányoltásra ajánlott árat. Ezért megállapodtak, hogy a rendelők a régi tömegoltások idején felváltva, a tömegoltás árain oltanak. Így nem kell többet fizetni, mintha utcai tömegoltás lenne, viszont kényelmesebben, nem egyszerre, a kutyát rendesen átvizsgálva, tanácsadással egybekötve lehet a kutyát beoltani.   Tudni kell, hogy a kutyák veszettség elleni védőoltásának beadatása továbbra is a kutya tartójának kötelessége. Az állattartó köteles minden három hónapos életkort elért ebet 30 napon belül veszettség ellen saját költségén magán-állatorvossal beoltatni, az oltást az első oltást követően 6 hónapon belül megismételtetni, majd ezt követően a kutyát évenként veszettség ellen beoltatni. Ennek elmulasztása szabálysértés. A kutyák veszettség elleni védőoltását valamennyi magán-állatorvos elvégezheti. A tulajdonosok természetesen bármikor házhoz is hívhatják bármely, Érden működési engedéllyel rendelkező állatorvost. Az állatorvosok az oltásokat saját rendelési idejükben végzik, érdeklődjön náluk. Természetesen a megadott időszakon kívül is bármely rendelőben lehet oltatni, és bármelyik működési engedéllyel rendelkező állatorvost bármikor ki lehet házhoz hívni.

MI A VESZETTSÉG?

A veszettség megbetegedés egy vírusfertőzés következtében a központi idegrendszerben kialakult gyulladásos folyamat, amely gyakorlatilag 100 %-ban halálos kimenetelű.

A veszettség fertőzés csak meghatározott körülmények között jön létre, ezért fontos ezek ismerete és elkerülése.

A fertőzés a veszett állatok okozta sérüléssel – harapással -, ezen állatok friss, vírus tartalmú testváladékával – főként nyállal – való közvetlen érintkezéssel – a mart sebbe, esetleg szem kötőhártyára való kerülése révén – következik be.

A megbetegedés lappangási ideje általában 2-8 hét, de 10 naptól több, mint 1 évig is eltarthat.

A betegség főbb tünetei: A betegség általában depresszióval kezdődik, majd fokozott ingerlékenység, intenzív nyálfolyás, a megmart végtagban jelentkező erős, görcsös fájdalom, nyelési görcsök, agyvelőgyulladásra, delíriumra jellemző tünetek, általános bénulás alakul ki, végül légzésbénulás okozza a beteg halálát.

Mikor merül fel a veszettség fertőzés gyanúja?
Minden gerinces-, főként emlősállat okozta sérülés, érintkezés esetén, amikor az állat atípusosan (az adott fajra jellemző viselkedéstől eltérően) viselkedik. Leggyakrabban róka és egyéb húsevő, vadon élő állat, valamint kutya és macska okozta sérüléskor.

Kivédhető-e a betegség?
IGEN! – A sérülés után alkalmazott védőoltási sorozattal. A védőoltás jelenleg térítésmentes.
1949 óta Magyarországon senki sem halt meg veszettség fertőzés következtében azok közül, akik teljes oltási sorozatban részesültek.

Mi a teendő veszettség fertőzés gyanúja esetén?

Mindenképpen forduljon orvoshoz!

Döntő fontosságú az azonnali sebkezelés (szappannal, tiszta vízzel történő alapos sebkimosás, fertőtlenítés), és a védőoltási sorozat alkalmazása.

Ha a sérülést okozó állat beazonosítható, nagyon fontos annak megfigyelése (ezt állatorvos végzi), mert ezzel az emberi oltások elkerülhetők.

A sérülés körülményeitől függően, szükség lehet tetanusz elleni védőoltásra is.

Mit kell tudni az oltóanyagról és alkalmazásáról?
Magyarországon kétféle, azonos hatóanyag-tartalmú veszettség elleni oltóanyag áll rendelkezésre, izomba történő oltás céljára.

Fertőzés gyanús kontaktus esetén:
Az oltóanyagot kezelőorvosa fogja az Ön számára megrendelni. A teljes oltási sorozat előírt időpontokban beadva 5 oltásból áll. Ilyen esetekben ellenjavallat nincs.

Megelőző védőoltást a munkájuk során veszettség fertőzésnek kitett személyek (állatorvos, veszettség diagnosztikai laboratóriumban dolgozók) részére kell biztosítani

Hogyan csökkenthető a kockázat?
Ismeretlen, idegen állattal kerüljük a kontaktust, veszettség ellen rendszeresen, évenként oltassuk kutyánkat, macskánkat.
Központi intézkedés révén a rókák orális immunizációja is ezt a célt szolgálja.

FONTOS!
Kerülje a beteg, szokatlanul viselkedő állatokkal történő érintkezést. Amennyiben ilyen mégis történt, haladéktalanul forduljon orvoshoz!

(Forrás: Országos Epidemiológiai Központ)